Назад
НАЧАЛО
ПРОФИЛ
Първи свободен час

Интересно за онлайн пазаруването

Онлайн пазаруването е форма на електронна търговия, която позволява на потребителите директно да купуват стоки или услуги от продавач през интернет, използвайки уеб браузър. Потребителите намират продукт, който ги интересува, като посетят уебсайта на търговеца директно или търсят сред алтернативни доставчици, използвайки търсачка за пазаруване, която показва наличността и цените на един и същи продукт при различни електронни търговци. От 2016 г. клиентите могат да пазаруват онлайн, като използват редица различни компютри и устройства, включително настолни компютри, лаптопи, таблети и смартфони.


Типичният онлайн супермаркет дава възможност на клиента да разгледа гамата от продукти и услуги на фирмата, да прегледа снимки или изображения на продуктите, заедно с информация за спецификациите, характеристиките и цените на продукта. Онлайн магазините обикновено позволяват на купувачите да използват функции „търсене“, за да намерят конкретни модели, марки или артикули.

История на онлайн пазаруването

Една от най-ранните форми на търговия, провеждана онлайн, е обработката на онлайн транзакции на IBM (OLTP), разработена през 60-те години на миналия век, която е позволявала обработката на финансови транзакции в реално време. Компютърната система за резервиране на билети, разработена за American Airlines, наречена Semi-Automatic Business Research Environment (SABER), е била едно от нейните приложения. Тук компютърните терминали, разположени в различни туристически агенции, са били свързани с голям IBM мейнфрейм компютър, който обработвал транзакции едновременно и ги е координирал, така че всички туристически агенти да имат достъп до една и съща информация едновременно.

Появата на онлайн пазаруването, както знаем днес, се развива с появата на Интернет. Първоначално този тип платформи са функционирали само като рекламно средство на компаниите, предоставяйки информация за своите продукти. Не след дълго обаче, това се превръща във възможност за реална онлайн сделка. По-конкретно, растежът на интернет като сигурен канал за пазаруване се развива след 1994 г., с първите продажби на албума на Sting „Ten Summoner's Tales“.

Вино, шоколадови бонбони и цветя скоро се нареждат сред водещите категории за търговия на дребно, които стимулираха растежа на онлайн пазаруването.

Изследователите откриха, че наличието на продукти, подходящи за електронна търговия, е ключов показател за успеха в Интернет. Много от тези продукти се вписаха добре, тъй като са генерични продукти, които купувачите нямат нуждаят да докоснат и усетят, за да купуват.

Съвсем в началото е имало малко онлайн купувачи, като те са били от тесен сегмент - заможни мъже, над 30 годишна възраст.

Поведение на клиента при покупка или 10 начина да запазите безопасността си, когато пазарувате онлайн

Ползите от онлайн пазаруването са наистина привлекателни, но сигурността е проблем в много умове. Поемате ли неразумен риск, когато използвате кредитна или дебитна карта за пазаруване през интернет? Отговорът е твърдо "НЕ". Големият страх, който хората имат, е, че някой хакер ще прихване данните от кредитната или дебитната им карта и ще се възползва от паричната наличност. Истината е, че това не е толкова лесно и ако спазвате някои прости правила, всичко ще бъде наред.

1. Доверете се на инстинкта си
Точно както не бихте влезли в магазин в търговски център, който не разпознавате или Ви се струва малко странен, така и не пазарувайте в онлайн магазини, които ви създават лошо усещане и изглеждат странни. Ако по всяко едно време през процеса на пазаруване в даден сайт усещате, че искат от Вас твърде много лична информация просто прекратете транзакцията и напуснете сайта. Ако сайтът изглежда, че е проектиран през 90-те, има странен адрес или изпълва вашия екран с изскачащи прозорци, просто забравете за него.

2. Бъдете двойно концентрирани, ако използвате мобилно устройство
Смартфоните могат по принцип да правят всичко, което и компютърът може да направи в днешно време, но това не означава, че са толкова защитени срещу заплахи, колкото Вашият лаптоп или компютър. Повечето телефони не са оборудвани с антивирусния софтуер, който имате на компютъра си, така че за престъпниците е по-лесно да получат злонамерен софтуер на вашето мобилно устройство, който може да им помогне да откраднат въведената информация. Съкратените URL адреси, които често се използват, тъй като са по-удобни за телефона, също могат да ви подведат да посетите рискован сайт, тъй като е по-трудно да определите дали е защитен или надежден. Съществува и риск да бъде откраднат телефонът ви, така че се уверете, че е защитен с парола, така че всяка информация, която може да сте съхранили на него, не е лесно достъпна.


3. Не използвайте обществен Wi-Fi, за да пазарувате
Всеки път, когато въвеждате лична информация чрез обществена мрежа, вие се настройвате за кражба на самоличност. Повечето hotspots за Wi-Fi не криптират вашите данни, така че всеки хакер във вашето квартално кафене или където и да споделяте Wi-Fi може по същество просто да изтръгне самоличността Ви от ефира, ако разполага с подходящия софтуер. Това важи и за мобилните телефони, тъй като често се използват наличните Wi-Fi мрежи. Бъдете наясно, когато използвате hotspot, че всяка информация, която изпращате през интернет, може да бъде взета от непознати; ако това е информация, която може да ви направи уязвими (като номрера на крдитни и дебитни карти,егн и т.н.), изчакайте, докато се приберете в защитената си мрежа у дома. Може да е по-малко удобно, но е много по-безопасно.

4. Често проверявайте извлечението на кредитната/ дебитната си карта, която ползвате за пазаруване
Използването на карта е наистина най-интелигентен начин за пазаруване онлайн. Ако сте попаднали на фалшив сайт и платите в брой, няма никакъв шанс да си върнете парите обратно. За да спите спокойно, препоръчваме да избирате сайтове, които са включени в програмите за сигурни плащания с банкови карти на Visa и МasterCard. Ако сайтът не ги поддържа - проверете дали той е защитен – иконката на ключ или катинар в името на линка или най-долу на браузъра са индикация за това. Няма ли такива, а вие не харесвате рисковете – по-добре изберете друг сайт.
Винаги се информирайте за трансакционния лимит на картата си и често проверявайте операциите, които сте правили. Ако видите, че има някакво извлечение, което не сте правили веднага се свържете с банката, която Ви обслужва.

Ако получите съобщение от името на банката, Visa, MasterCard, друга институция или търговец, изискващо да предоставите чувствителни лични или картови данни, имейл адрес, парола и др. за верификация на ваш профил, имайте предвид, че това е опит за злоупотреба. Максимата „моето си е мое, чуждото – общо“ не трябва да бъде определяща за ситуацията. Ако все пак сте предоставили ваши данни по такъв начин, незабавно информирайте банката, за да бъде блокирана картата ви.

5. Използвайте „виртуална кредитна карта“
Ако се усъмните в даден сайт, то може да използвате Вашия виртуален номер за безопасно плащане в интернет.
Вие можете да защитите от измами Вашата кредитна и дебитна карта по следния начин. При плащане в интернет, вместо да въвеждате реалния номер на Вашата карта, можете да ползвате временен виртуален номер със срок и лимит за плащане, определени от Вас. Препоръчваме Ви за всеки виртуален номер да определяте лимит, малко по-голям от сумата, която искате да платите в интернет. След всяко успешно плащане Вие можете да изтриете използвания виртуален номер. При създаването на виртуалния номер не се прехвърлят и не се блокират суми от Вашата карта. При изтриване или изтичане на срока на виртуалния номер не е необходимо да прехвърляте обратно никакви суми към картата.



6. Променяйте редовно паролите си
Знаем, че това е малко неудобно и понякога представлява проблем да помним различни пароли. Но ако наистина искате да запазите информацията си (и банковата си сметка) в безопасност, докато пазарувате през интернет, е от съществено значение да сменяте паролите за профила си на всеки три до шест месеца. Това ще спре всички хакери, ако са успели да проникнат в профила Ви. Освен, че е добре паролата да е възможно най- трудна, с възможно най- голяма комбинация от цифри, букви и знаци, то избягвайте да я запаметявате в сайтовете. Същото се отнася и за картовите Ви данни. Може да е неудобно да се налага да ги въвеждате всеки път, когато искате да платите по този начин някоя онлайн поръчка, но е по- сигурно.

7. Потърсете HTTPS в URL, а не HTTP
Интернет има хиляди различни съкращения и е невъзможно за онези, които не са специалисти да са наясно с всички. Едно, което наистина трябва да знаете ако ще правите онлайн покупки, е HTTPS. Добавеното „S“ означава, че начинът на изпращане на вашата информация е защитен. HTTPS, използващ SSL или Secure Sockets Layer, който криптира информацията, летяща през проводниците, така че само планираният получател да може да я види. Ако обмисляте да купувате от сайт, чийто URL адрес започва с HTTP, бъдете внимателни с информацията, която споделяте. Други признаци на сигурен сайт са затворена ключалка или непрекъснат ключ в долната част на екрана.

8. Не натискайте върху връзки в имейли
Вместо това въведете адреса в браузъра си, за да се уверите, че посещавате сайта, който смятате, че посещавате. Много фишинг измами включват имейли от прилични сайтове - банки, онлайн магазини, всичко, на което може да се доверите - и след това ви изпращат на фалшив сайт, където могат да събират вашата информация, за да откраднат самоличността ви. Ако получите имейл от сайт, където сте пазарували преди, уверете се, че не следвате връзките и не предоставяте никаква финансова или лична информация на имейл заявките. Реалните сайтове няма да изискват важна информация по имейл. Ако имате съмнения относно автентичността на имейла, отидете на уебсайта на компанията и се свържете с тях.


9. Проверете политиката за поверителност на компанията
Четенето на политиката за поверителност е единственият начин да разберете със сигурност какво прави една компания с информацията на потребителите си и как тя се предава. Повечето от нас имат склонността да подминават тази информация, особено ако тя е натрупана с Общите условия, за които всички казваме, че сме чели и сме се съгласили, но е важно, ако искате да сте сигурни, че личните Ви данни не могат да бъдат предадени към трети страни и че сайтът е криптиран и защитен.

10. Актуализирайте браузъра си
Всяка нова версия на вашия интернет браузър, особено ако използвате един от по-популярните браузъри, повишава сигурността. По-старите браузъри, освен че не работят добре с някои уебсайтове, често имат дупки в тяхната сигурност, които хакерите са открили и могат да експлоатират. Същото важи и за вашата операционна система и антивирусен софтуер.

Mнoгo xopa все още ce cтpaxyвaт oт пoдoбeн вид пaзapyвaнe. Глeдaт c нeдoвepие ĸъм нeгo и cи миcлят чe щe бъдaт измaмeни cъc cтoĸaтa ĸoятo щe пoлyчaт. Tyĸ e мяcтoтo дa ĸaжем чe пoвeчeтo oнлaйн мaгaзини в Бългapия paбoтят пpeдимнo c oпциятa „взeми пpoвepи и плaти“, която не крие толкова рискове.Дopи и дa нe cтe дoвoлни oт дaдeният пpoдyĸт, в пepиoд oпpeдeлeн oт пpoдaвaчa мoжe дa въpнeтe пpoдyĸтa във видa в ĸoйтo cтe гo взeли.

Онлайн пазаруването предлага удобство и спестява пари както за купувача, така и за търговеца. Предимствата не спират до тук. Освен, че ще спестите много време в обикаляне по магазините, онлайн пазаруването Ви дава изключително лесната възможност да сравните цените на няколко продавача. Така ще направите най-добрия избор за Вас самите, а това носи удовлетвоерност.

Когато ще пазаруваме в Интернет, на първо място имаме право на информация от продавача относно продаваната стока. Преди да извършим покупката, той трябва да ни предостави информация за своите имена и адрес, както и основните характеристики на стоката или услугата. Друга информация, която трябва да получим, е за цената на стоката и услугата с включените в нея данъци и такси. Разходите за доставката и срокът, за който е валидно предложението, също са сред основната информация, до която трябва да имаме достъп. Задължително е да бъдем запознати с условията за плащане, доставка, изпълнение, дата, на която търговецът се задължава да достави стоките или да извърши услугите и когато е приложимо – предвидените от търговеца начини за разглеждане на жалби от потребители.


Друго основно наше право, с което трябва да сме запознати, но много потребители пренебрегват е че в рамките на 14-дневен срок можем да се откажем от поръчаната стока. В такъв случай няма нужда да се доплаща. Не дължим обезщетения, неустойки или други разходки с изключение на тези, които са направени за връщането на стоката. За това наше право трябва да бъдем известени от търговецът, а в случай че той пропусне да ни информира, срокът, в който мога да се откажа от договора се удължава на една година и четиринадесет дни. Транспортните разходи обаче са за наша сметка. Продавачът е длъжен да върне парите в срок до 14 дни, като използва същото платежно средство, използвано от нас при първоначалната транзакция. За нас остава задължението да изпратим или да предадем стоката обратно на търговеца, без неоправдано забавяне и не по – късно от 14 дни, от датата на която сме съобщили за решението си на търговеца да се откажем от договора, разбира се в нормален вид, както сме я получили.
Приятно пазаруване!




SuperMag